הלב של הבית - המטבח
רבים מזכרונות הילדות שלי קשורים למטבח. ריחות התבשילים העולים מן הסירים, כלים יפים מסודרים על שולחן חג מפואר ושיחות על קפה אל תוך הלילה, כשבגרתי. נדמה שחיים שלמים העברנו במטבח של ההורים. תחושה אחת תמיד הייתה בולטת שם- חמימות. לא סתם החלל הזה נתפס אצלי כמרכזי, הלב של הבית.
כשאני מתחילה לתכנן מטבח, בין אם זה בבית חדש או בבית ש"משתפץ", אני מנסה להבין קודם כל איך הלקוחות שלי תופסים את החלל הזה. כמה זמן מהיום-יום שלהם הם מבלים שם, מהן הסיטואציות שקורות שם, איזה זכרונות מטבח הם סוחבים איתם. התשובות שלהם נותנות לי נקודת תצפית טובה על האווירה שהם מחפשים במטבח ועל התחושות שהם רוצים להרגיש בו.
עיצוב: טל ויסמרק רצון | צילום: מרב פלברג
תכנון מטבח נכון מתחיל בניתוח מדוייק של צרכי הלקוחות. הבנה עמוקה של הרגלי הבישול שלהם, תדירות האירוח שלהם, מידת הצורך שלהם באחסון ויכולות התחזוקה שלהם.
עיצוב: טל ויסמרק רצון | צילום: מרב פלברג
נדרשת כמובן גם התאמה לחלל הקיים. עוד לא פגשתי בלקוח שלא ביקש אי במטבח, למשל, אבל לא תמיד זה נכון ומתאים לחלל. במטבחים קטנים אי עלול לחסום את כל התנועה, ולכן צריך לבחון לעומק האם הוא הכרחי.
עיצוב: טל ויסמרק רצון, מורן שגיא חממה ואדר' אמיר נבון | צילום: איתי בנית
ישנם לא מעט פרמטרים, שצריך לקחת בחשבון בתכנון המטבח. אני ממליצה להתחיל מתכנון "משולש הזהב"- המקרר, הכיור והכיריים. יש חשיבות רבה למיקום כל אחד מהאלמנטים האלה ולמרחקים ביניהם. שכן, מיקום לא נכון יקשה על העבודה במטבח. נסו לדמיין רצף פעולות פשוטות כמו הוצאת ירקות מהמקרר לשטיפה בכיור, ומשם חיתוך על קרש והעברה לסיר בישול. התנועה בין הפעולות צריכה להיות זורמת וטבעית. ועל כן, חשוב לתכנן מיקומים, המשרתים את הפעולות האלה באופן המדוייק ביותר.
עיצוב: טל ויסמרק רצון | צילום: מאור מויאל (סטודיו רותם)
בשנים האחרונות נפוצות בעיקר שתי צורות העמדת מטבח. הנפוצה יותר מכונה " מטבח ר' ". לרוב היא תהיה מורכבת מצלע אחת
"נמוכה", שתכיל את הכיור, הכיריים, משטח העבודה וארונות תחתוניים, ומצלע שנייה "גבוהה" (אני מכנה אותה גם "קיר גבוהים"), שתכיל את המקרר, המזווה ואת יחידת התנור והמיקרו. אם יש צורך במשטח עבודה נוסף והחלל מאפשר זאת, נהוג להוסיף גם אי למטבח ה-ר'.
עיצוב: טל ויסמרק רצון | צילום: מאור מויאל (סטודיו רותם)
צורת העמדה שנייה, המקובלת לא פחות היא פרישה לינארית, מטבח שמורכב משני קווים מקבילים, כאשר אחד צמוד לקיר (יכיל בדרך כלל משטח עבודה ואת האלמנטים הגבוהים- מקרר, מזווה ויחידת התנור והמיקרו) והקו השני הוא למעשה אי, שתמפקד כמשטח עבודה, מקום אחסון נוסף ולעיתים גם מקום ישיבה גבוה (בנוסף לפינת אוכל או במקומה). הבחירה בצורת ההעמדה הרצויה צריכה להיות מותאמת לאופי החלל, למידותיו וכן לצרכים ולנוחות של המשתמשים במטבח.
עיצוב: טל ויסמרק רצון | צילום: מאור מויאל (סטודיו רותם)
"מאיזה חומר הכי נכון לייצר מטבח?" אני נשאלת בכל פעם ע"י הלקוחות שלי. שאלה לגיטימית, שהתשובה לה היא עולם ומלואו (ואולי ארחיב על כך בפוסט נפרד). אבל בכל זאת, אם אנסה להסביר בקצרה, חשוב להפריד בין גוף המטבח לחזיתות שלו. הגוף, יהיה עשוי לרוב, מסנדוויץ' (אדום או לבן), שמורכב מכמה לוחות עץ דק (דיקט), המודבקים יחד, ונחשב לעמיד מאוד. חומר נוסף, הנפוץ בגופי מטבח ונחשב לעמיד הוא ה-MDF, שעשוי מתערובת של סיבי עץ דקים ודבק, הכבושים בלחץ ובטמפרטורה גבוהים. לעיתים ניתן לראות גם גופים העשויים מסיבית (שבבי עץ גרוסים המודבקים יחד לכדי משטח), שנחשבת לפחות עמידה.
עיצוב: טל ויסמרק רצון | צילום: מאור מויאל (סטודיו רותם)
כשמדובר על חזיתות המטבח, יש אינסוף אפשרויות רבות ומגוונות. החל מציפוי פורמייקה, שמגיעה בשלל גוונים וטקסטורות (כן, גם דמוי עץ), דרך פורניר (טפט דקיק, העשוי מעץ), המקנה תחושה טבעית, עץ מלא, שהוא היוקרתי ביותר כמובן, ועד חזיתות צבע בתנור או פולימר (המאפשר מראה כפרי, אך ול יותר ממטבח צבוע בתנור). גם חזיתות זכוכית נכנסו לאחרונה לעולם המטבחים ומעניקות מראה מודרני ונקי (בתנאי שהצמדתם להן מנקה...).
עיצוב: טל ויסמרק רצון, מורן שגיא חממה ואדר' אמיר נבון | צילום: איתי בנית
ומה לגביי צבע למטבח? בגדול, הכל הולך! אבל נכון להתאים את גוון המטבח לאופי המשפחה שחיה בו ולהרגלים שלה. למשל, מטבח לבן, שדורש יחסית תדירות ניקוי גבוהה, או לחילופין, מטבח שחור, שרואים עליו יותר סימני ידיים, פחות יתאים למשפחה עם ילדים קטנים שמרבים לגעת בחזיתות והורים שאין להם הרבה זמן לנקות. ובכל זאת, אני רוצה לסייג ולסתור את עצמי, כי אני מקדשת עיצוב ויופי ומבחינתי מטבח המשלב לבן ושחור (ורצוי גם מעט עץ) הוא השילוב המנצח! גם במחיר של לקנות מפעל של ספוג הפלא...
Opmerkingen